Nationellt cybersäkerhetscenter är en plattform för samverkan mellan myndigheter, privata och offentliga aktörer på cybersäkerhetsområdet. De senaste dagarnas händelser aktualiserar frågan kring ett av dessa samverkansområden, nämligen incidentkoordinering.
Natten mellan 19–20 januari skedde en uppmärksammad it-säkerhetsincident hos en it-leverantör. När en stor leverantör drabbas av den här typen av angrepp kan effekten bli stor då många verksamheter drabbas på samma gång. Det blir ett avbrott i den leverantörskedja som många är beroende av.
Vid den här typen av händelse är NCSC:s roll att samordna arbete mellan centermyndigheterna samt andra berörda aktörer. Inom ramen för centret finns särskilda arbetsgrupper och informationsrutiner upprättade som syftar till att skyndsamt besvara informationsbehov, koordinera kontakter samt ge råd och stöd till drabbade organisationer. Så har också skett med anledning av den senaste tidens händelser.
Vid ett cyberangrepp väljer angriparna metod utifrån motiv och drivkrafter. En av dessa metoder är utpressningsangrepp.
Läs mer om råd och rekommendationer för att förebygga och hantera utpressningsangrepp på cert.se
NCSC, Nationellt cybersäkerhetscenter: 11 rekommenderade säkerhetsåtgärder.
CERT-SE, Sveriges nationella funktion för förebyggande och hantering av it-incidenter, publicerar löpande om kritiska sårbarheter på cert.se. CERT-SE finns även tillgängliga dygnet runt vid inträffad it-incident på telefonnummer 010-240 40 40.
MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: Systematiskt informationssäkerhetsarbete.
Läs mer om vad myndigheterna inom NCSC övergripande arbetar med inom cybersäkerhetsområdet.